Povzetek (za nestrpne popotnike)
1885 (VB): Wanderer (potepuh) predstavlja rojstvo novega načina popotovanja.
1910 (ZDA): Pierce-Arrow Touring Landau, prvi serijski avtodom.
1915 (ZDA): Conklinov "ciganski kombi” navduši Ameriko.
1950–52 (NEM): VW Tip 2 + Westfalia Camping Box predstavljata sodobni avtodom.
1957 (VB): Dormobile z dvignjeno streho omogoči pokončno držo.
1967 (ZDA): Winnebago začne množično proizvajati cenovno dostopne avtodome.
1973 (ZDA): GMC Motorhome spodbuja integrirano oblikovanje.
1995→ (EU/Global): Sprinter postane globalna osnova za avtodome, litij in sončna energija pa napovedujeta dobo avtodomov, neodvisnih od električnega omrežja.
1. Prikolica za prosti čas (Združeno kraljestvo, 80. leta 19. stoletja)
Škotski zdravnik in avtor številnih knjig Dr. William Gordon Stables si je zamislil Popotnika (1885), ki ga je izdelalo podjetje Bristol Wagon Works. Dejansko je šlo za kočijo z notranjostjo iz mahagonija, raztegljivim kavčem in štedilnikom, imela pa je celo knjižno omaro. Pravi mali dom na kolesih je sprožil viktorijansko histerijo (v pozitivnem smislu) in praktično postavil kulturne temelje današnjim kamperskim klubom.
2. Zgodnji ekesperimenti z motorjem (Združene države in Velika Britanija, od 1910)
1910, New York (Združene države)
V Madison Square Gardenu predstavijo Pierce-Arrow Touring Landau, prvo serijsko RV vozilo (čeprav je ta kamper po obliki dejansko predstavljal nekakšno osebno vozilo na steroidih z zložljivo posteljo).
1914, Velika Britanija
Fordov T Motor Caravan, ki si ga je v tistem času privoščila premožna podjetniška družina Bentall, velja za najstarejši ohranjeni avtodom. Bivalni del, ki ga krasi notranjost v slogu takratnega obdobja, je po naročilu izdelalo podjetje Dunton of Reading.
1915, Združene države
Ameriški podjetnik Roland Conklin si da po naročilu izdelati Gypsy Van, opremljen z elektriko, kuhinjo, ležišči Pullman in praktičnim nadstreškom — bil je dolg 7,5 m, tehtal pa je 8 ton. S tem avtodomom se je Conklin z družino odpravil na 8000-kilometrsko popotovanje od New Yorka do San Franciska, ki je vzbudilo veliko medijsko pozornost.
foto: Library of Congress
3. Vojno obdobje pomeni zmago prikolic (VB in ZDA, med letoma 1920 in 1940)
Ker je število lastnikov avtomobilov začelo naraščati, so pregrešno drage avtodome po naročilu začele izpodrivati prikolice. Ideja, da lahko prikolico enostavno parkiraš in se z avtomobilom premikaš po mili volji, se je prijela. Prikolice si privoščijo jih raziskovalci in filmski studiji za muhaste zvezdnike. Začetek druge svetovne razvoj na tem področju skoraj povsem ustavi.
4. Rojstvo sodobnega avtodoma (Nemčija in Velika Britanija, 50. leta prejšnjega stoletja)
1950, Nemčija
Volkswagen iz Wolfsburga predstavi Transporter T2 z nizko ceno, zadnjim motorjem in predvsem z ogromno prostora: super osnova za oblikovanje bivalnega prostora.
1951/52, Nemčija
Westfalia, ki je sto let izdelovala težke vozove za konjsko vprego, je na željo britanskega oficirja VW Transporter T2 opremila z zložljivo posteljo/kavčem, mizo, omaricami, zavesami, kasneje pa so dodali še dvižno streho.
1957, Velika Britanija
Podjetje Dormobile iz Folkestona za osnovo svojega avtodoma uporabi model Bedford CA in mu z dvižno streho, ki se odpre na stran, poviša prostor ali omogoči dodatno posteljo. Ime Dormobile pa se v pogovorni angleščini oprime kot splošno poimenovanje za avtodome.
5. Uveljavitev in masovna proizvodnja (Evropa, Združene države, 60. leta prejšnjega stoletja)
Šestdeseta pomenijo razcvet na področju predelave volkswagnov, bedfordov in novega forda Transit (Devon, Auto-Sleepers, Holdsworth itd.), jedilni prostori, ki se spremenijo v spalnice, kompaktne kuhinje, dvižne strehe in pametni sistemi za shranjevanje stvari …
1967, Iowa (Združene države)
Podjetje Winnebago vzpostavi proizvodnjo po tekočem traku za manj kot 5.000 ameriških dolarjev (ustreza vrednosti današnjim 50.000 dolarjev), s čimer avtodomi postanejo dostopi srednjemu družbenemu razredu.
Pozna 60. leta, Evropa/Združene države
To je obdobje svobode, dobre glasbe in VW "Bay Window” Westfalia postane kulturni simbol mobilne skupnosti, svobode in varčnosti …
6. Obdobje inovacij in energetske krize (ZDA, Kanada in Evropa, 70. leta prejšnjega stoletja)
1973, Združene države
Na ameriške ceste zapelje GMC Motorhome, ki ga odlikujejo elegantna integrirana karoserija, pogonski sklop na sprednji pogon, dvoosno zračno vzmetenje — prava inženirska ikona tistega obdobja.
foto: bringatrailer.com
1974 — 1980, Kanada
Roadtrek velja za pionirja na področju popolnoma samostojnih vozil kategorije B s kopalnico in straniščem, kuhinja in spalnica v notranjosti velikega kombija.
Evropa
ima rajši kombije z visoko streho (Toyota HiAce, BL Sherpa) in sodobno udobje (topla voda, hladilniki 12 V/240 V, pametne kopalnice). Naftna kriza kupce sili k manjšim in učinkovitejšim tovornjakom.
7. Nove osnove, nove možnosti (Evropa, Združene države, 1990 — 2000)
1995, Evropa
S Sprinterjem (Mercedes‑Benz) se vzpostavi nov standard: visoka streha za udobno pokončno držo, dolge medosne razdalje, očinkoviti dizelski motorji in udobna vožnja, vodljivost osebnega vozila. Idealna osnova za nadgradjo v avtodom, ki ji sledijo Fiat Ducato oziroma RAM ProMaster in Ford Transit nove generacije.
8. Nova doba avtodomarstva in elektrika na obzorju (po svetu, 2010 — danes)
S pomočjo družbenih medijev so predelani kombiji zablesteli kot sredstvo svobode in dela na daljavo. Na potrebe privržencev svobodnega življenjskega sloga se proizvajalci pridno odzivajo s ponudbo "pustolovskih kombijev” (4x4/AWD, sončna energija, litijevi gorilnik, indukcija).
foto: megamobil.si
Naslednji mejnik je elektrika in koncepti VW ID. Buzz, Ford E-Transit že napovedujejo čistejšo in tišjo prihodnost.
Avtodomi včeraj, danes, jutri
V vseh razvojnih obdobjih izpolnjujejo isto obljubo: odpeljite se, kamor želite, spite kjer koli, vzemite svoj dom s seboj.
Tehnologija se razvija, materiali in oblike se spreminjajo,
želja po svobodi pa ostaja enaka.